
Houten Anders! maakt zich zorgen om de veiligheid in Houten en wil veiligheid hoog op de politieke agenda. Iedereen moet zich vrij kunnen bewegen in onze gemeente, zonder gevoelens van onveiligheid. Houten Anders! wil inwoners meer betrekken bij de leefbaarheid en veiligheid in hun wijk. Samen met sleutelfiguren in de wijk gaan handhavers en wijkagenten op zoek naar kwetsbare plekken in de wijk en die wil Houten Anders! verbeteren.
“Samen met betrokken inwoners daadkrachtig optreden tegen onveilige situaties en samenwerken aan veilig lokaal vervoer”
Ook de veiligheid in het verkeer vindt Houten Anders! belangrijk. Houten Fietsstad is een titel om trots op te zijn. In een echte fietsstad is er ook op een veilige manier ruimte voor ander vervoer, zoals de auto of de voetganger. Houten Anders! wil zich blijven inspannen voor veilige fiets- en wandelpaden in Houten. Door ongemakken weg te halen, stimuleren we het gebruik van de fiets. Inwoners weten deze ongemakkelijke situaties dichtbij huis het beste aan te wijzen. Daarom willen we samen met betrokken inwoners daadkrachtig optreden tegen onveilige situaties en samenwerken aan veilig lokaal vervoer.
Voor meer informatie, keer terug naar het overzicht of lees ons volledige programma.
Houten is een relatief veilige gemeente. De laatste twee jaar is het aantal woninginbraken desondanks toegenomen. Het is een zorg voor Houten Anders!, want dit heeft een grote impact op het veiligheidsgevoel van inwoners. De buurtpreventieapp van Veilig Houten is een belangrijk middel in de strijd tegen woninginbraken en andere vormen van criminaliteit, zoals overvallen en fietsendiefstal. We zijn als inwoners samen verantwoordelijk voor onze veiligheid, dat kunnen we niet enkel overlaten aan de politie en de gemeentelijke handhavers (BOA’s). Zij hebben uw ogen, oren en kennis van de wijk nodig om hun werk te kunnen doen. Samen met sleutelfiguren in de wijk gaan handhavers en wijkagenten op zoek naar kwetsbare plekken in de wijk en die wil Houten Anders! verbeteren.
Op sommige plekken blijkt overlast van jongeren. Het overmatig gebruik van lachgas en drugs maakt zo’n plek onveilig. Houten Anders! wil in gesprek blijven met de jongeren om voldoende ‘chillzones’ te hebben binnen en buiten de Rondweg. Er zijn er nu vier, maar als het nodig is, willen wij meer plekken voor jongeren creëren waar zij kunnen ontmoeten en ontspannen. (Zie Zorg en Welzijn).
Daarnaast moet er veel strikter worden gehandhaafd op overlast door drugsgebruik en lachgas, ook in de avond. Het bezit van lachgas is landelijk een toegestaan middel, waardoor er alleen op overlast kan worden gehandhaafd sinds dat in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is opgenomen door inzet van Houten Anders!
Daarom willen we dat de politie en onze BOA’s intensief gaan controleren in de openbare ruimte. Samen met jongerenwerk van Van Houten & Co kan overlast duurzaam worden aangepakt en blijven onze jongeren vrij van deze drugs. Uiteindelijk is Houten Anders! er een groot voorstander van om lachgas permanent te verbieden.
Voor meer informatie, keer terug naar het overzicht of lees ons volledige programma.
Juist in een Fietsstad als Houten, moet er ook oog blijven voor het autoverkeer. Houten Anders! wil de auto niet ontmoedigen, maar juist de fiets aantrekkelijker maken. We zien wel dat er langzaam maar zeker minder auto’s nodig zijn en voor veel mensen het idee van een deelauto in plaats van een tweede auto aanlokkelijk klinkt. Dat betekent niet dat het minder druk zal worden op de wegen rondom Houten. Er moet immers bijgebouwd worden.
Houten is een gemeente met veel forenzen. De toegangswegen van- en naar Houten zijn erg druk. De aansluiting met de A12 richting Arnhem moet er wat ons betreft komen, ook als er niet zal worden gebouwd in Houten-Oost. Daarnaast zal een verbeterde doorstroming op de Rondweg helpen om snelheidsovertredingen en ongelukken tegen te gaan. Houten Anders! wil voorkomen dat de automobilist in Houten vastloopt. Wellicht moeten ook de Utrechtseweg en de A27 worden aangepakt om Houten bereikbaar te houden.
Houten Anders! vindt dat er bij woningen, winkels en horeca voldoende gratis parkeerplaats is voor inwoners en bezoekers. Ondernemers bieden in parkeergarages het winkelende publiek 2 uur gratis parkeren aan. Dat werkt goed om langdurig parkeren tegen te gaan en mag op centrumlocaties wel betaald blijven. Wij zijn dus tegen betaald kortdurend parkeren voor bezoekers van winkels en horeca. Wel moeten parkeerplaatsen in Houten meer worden vergroend, waar mogelijk en in overleg met omwonenden.
Houten heeft relatief hoge geluidsnormen vastgesteld (plandrempel, 65 dB), terwijl aanhoudend geluid van wegverkeer boven 53 dB al negatieve effecten heeft op de gezondheid van mensen. Met aanpassingen aan het wegdek kan het geluid van wegverkeer worden verminderd. We nemen extra maatregelen bij bouwprojecten.
Voor meer informatie, keer terug naar het overzicht of lees ons volledige programma.
Wij breiden Fietsstad Houten graag uit met titels als E-bikestad én Wandelstad. Dat betekent dat er naast goede en veilige fietspaden extra aandacht is voor de voetpaden in de hele gemeente. Ook die moeten breed en vlak genoeg zijn, zodat inwoners met wandelwagens, rolstoelen en rollators zich niet gedwongen voelen om zich onveilig op het, wel als prettig egaal ervaren, fietspad te wandelen. Voor E-bikes zijn voldoende oplaadpunten nodig en veilige stallingen.
Inwoners weten de ongemakkelijke situaties voor wandelaars en fietsers dichtbij huis het beste aan te wijzen. Daarom willen we samen met betrokken inwoners daadkrachtig optreden tegen onveilige situaties. Daarbij moet een goed evenwicht zijn tussen al het verkeer, want een fietsstad én wandelstad heeft ook aandacht voor ander gemotoriseerd verkeer, zoals e-bikes, scootmobielen, motoren en auto’s.
Op dit moment is de kwaliteit van het fietspad veel minder zodra je de Rondweg onderdoor fietst. Alsof je dan Houten uit bent en de fietsstad ophoudt. Houten Anders! wil graag een fietsgemeente zijn, zodat ook alle wegen in de dorpen Houten, ’t Goy, Schalkwijk en Tull en ’t Waal en tussen deze dorpen onderling goed begaanbaar zijn voor de fiets. Ook een goede fietsaansluiting op omliggende gemeenten moet vanzelfsprekend zijn.
Voor meer informatie, keer terug naar het overzicht of lees ons volledige programma.
Het openbaar vervoer in Houten wordt telkens een beetje minder. Dankzij de flexbussen hebben we nog een aansluiting naar de dorpen en dat is gelukkig, maar niet genoeg. Houten Anders! zoekt daarom naar mogelijkheden om de electrokarren van Duurzaam Vervoer Houten ook te verbinden met de dorpskernen ’t Goy, Schalkwijk en Tull en ‘t Waal.
Bovendien blijft Houten Anders! zich inzetten voor een goede OV-verbinding in de regio, met name tussen Houten en Nieuwegein, Utrecht, Bunnik en Wijk bij Duurstede is een OV-verbinding buiten kantoortijden gewenst. OV moet een echt alternatief voor de auto zijn. Op dit moment kunnen nog veel plaatsen in de regio niet rechtstreeks vanuit Houten met het OV worden bereikt.
Voor meer informatie, keer terug naar het overzicht of lees ons volledige programma.